Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp geven informatie en ondersteuning aan cliënten en hun omgeving over de jeugdhulpverlening.

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp

-----------

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp geven informatie en ondersteuning aan cliënten en hun omgeving over de jeugdhulpverlening.

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp

De kerntaken van vertrouwenspersonen in de jeugdhulp zijn: 

  • Informatie en advies. Wij geven antwoord op vragen van cliënten, geven advies en leggen uit hoe de jeugdhulpverlening werkt.  
  • Ondersteuning. Wij ondersteunen cliënten bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten over de jeugdhulp. Wij bewaken de procedurele afhandeling van klachten en begeleiden het (vervolg)traject naar de klachten- en/of bezwaarcommissie.  
  • (Groeps)bezoeken. Wij bezoeken alle jeugdigen in de (semi)-residentiële jeugdhulp volgens een vaste frequentie en door een vaste vertrouwenspersoon.
    Daarnaast kunnen jeugdigen zelf contact opnemen met de vertrouwenspersoon buiten de (groeps-)bezoeken om. 
  • Voorlichting. Wij geven informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdhulp aan jongeren, ouders en verzorgers. En waar nodig aan professionals. Dit doen we tijdens groepsbezoeken en voorlichtingsbijeenkomsten. Wij richten ons op alle cliënten en professionals in de jeugdhulp.  
  • Signalering. Wij signaleren verbeterpunten en rapporteren daarover eerst aan de betrokken instantie. Hiermee dragen we bij aan kwaliteitsverbetering van de jeugdhulp. De Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld maakt deel uit van de werkwijze van de vertrouwenspersonen. 
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Inschrijven in dit register? Volg deze vier stappen:

Kijk of u voldoet aan de criteria om te kunnen registreren. U vindt de criteria in het registratiereglement.

Stap 1

Check de criteria

Verzamel de documenten die u moet tonen voor de registratie

Stap 2

Documenten verzamelen

Volg online de stappen en upload de documenten in uw dossier. Lever uw aanvraag compleet aan.

Stap 4

Documenten aanleveren
c Alles uitvouwen C Alles invouwen

Registratie & Registerplein

Registerplein beheert verschillende registers en de toelatingscriteria verschillen per register. U vindt de toelatings- en herregistratiecriteria in het registratiereglement van de afzonderlijke registers. Op deze pagina vindt u een overzicht van de registers die Registerplein beheert. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
2

Registerplein beheert op dit moment dertien verschillende registers. Een overzicht van de registers vindt u op deze pagina

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Ja, dat kan. U moet dan wel voldoen aan alle aanmeldingscriteria. Ook moet u betalen voor alle, afzonderlijke registraties.

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Als u inlogt in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein dan ziet u onder het kopje ‘Statusoverzicht’ welke registratie u op dit moment heeft. Hier vindt u ook een overzicht van alle registratietypen uit het verleden. Wanneer u in meerdere registers staat ingeschreven dient u eerst een keuze te maken voor één van de registers waarin u staat ingeschreven. Daarna is het mogelijk om op ‘Statusoverzicht’ te klikken. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Dat is afhankelijk van de datum waarop uw registratie is ingegaan. Log in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein. U vindt de data van uw registratieperiode onder het kopje ‘Statusoverzicht’. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

De meeste registers van Registerplein kennen geen wettelijke verplichting. Toch kan het zo zijn dat uw werkgever graag ziet dat u geregistreerd staat in een van de registers van Registerplein. Ook kan een gemeente registratie verplichten bij aanbestedingen. 

Voor sommige professionals geldt wel een verplichting:

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

SKJ en Registerplein zijn twee verschillende registratieorganisaties. Registerplein beheert elf registers in het sociaal domein. SKJ beheert verschillende wettelijk verplichte registers voor professionals in de jeugdzorg en jeugd- en gezinsprofessionals, maar niet iedereen die in de jeugdzorg werkt, moet zich registreren bij SKJ. Dat heeft te maken met de werktoedeling. Op de website van SKJ vindt u hier meer informatie over. Een jeugdzorgwerker die niet geregistreerd kan worden bij SKJ kan dat wel bij Registerplein.

Heeft dit antwoord u geholpen?
2
0

Met onze nieuwsbrieven informeren we de geregistreerde professionals over veranderingen in de criteria van een reglement. Staat u niet geregistreerd, maar wilt u wel op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar communicatie@registerplein.nl en geef aan welke van de nieuwsbrieven u van Registerplein wil ontvangen.

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Dan kan op verschillende manieren:

  • Als u een registratie hebt bij Registerplein dan bent u zichtbaar in het Openbaar register van geregistreerden.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw kwaliteitscertificaat downloaden waarop uw registratie staat vermeld. Op dit certificaat staat een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat.
  • Als u een registratie heeft bij Registerplein kunt u dat duidelijk maken via LinkedIn of met uw digitale handtekening. In dit artikel leest u hoe u dat doet.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw registratie tonen via de digitale Registerpas. Log hiervoor in bij uw dossier via ‘Mijn Registerplein’ en ga naar inzage > Registerpas. Op de registerpas staat de datum waarop u de registerpas heeft opgevraagd, en een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat. 
Heeft dit antwoord u geholpen?
2
0

Ja, dat kan. Uw werkgever kan een Werkgeversaccount aanvragen. Daar dient u als werknemer wel zelf toestemming voor te geven. Op deze pagina vindt u informatie over het werkgeversaccount en onderstaande video toont hoe u uw dossier kan koppelen aan uw werkgever.

In de onderstaande instructievideo ziet u hoe uw werkgever het werkgeversaccount kan aanvragen en beheren. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Nee, u dient hiervoor een internationale diplomawaardering te hebben. Dit kunt u laten doen bij het Nuffic of IDW

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
2
  • Registerplein
  • Koningin Wilhelminalaan 3
  • 3527 LA, Utrecht
  • (u vindt ons op de 5e etage)
  • Contact Opnemen
  • U kunt contact met ons opnemen door te klikken op onderstaande button
  • Klik hier

Route: Registerplein stimuleert het gebruik van het openbaar vervoer, ons kantoor ligt dichtbij Utrecht Centraal.

Parkeren: Parkeren kan voor en achter ons pand op de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen.
Meld u bij één van de slagbomen en wij doen voor u open.