Register Sociaal Juridisch dienstverleners

Sociaal Juridisch dienstverleners werken op het snijvlak van hulpverlening en recht. Een SJD’er helpt mensen in lastige situaties waar ingewikkelde wet- en regelgeving bij komt kijken.
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.

Register Sociaal Juridisch dienstverleners

Sociaal Juridisch dienstverleners werken op het snijvlak van hulpverlening en recht. Een SJD’er helpt mensen in lastige situaties waar ingewikkelde wet- en regelgeving bij komt kijken.

Sociaal Juridisch dienstverleners

De sociaal juridisch dienstverlener heeft als taak om mensen te informeren en te adviseren over alle soorten wetten en regels die ons land kent. De sociaal juridisch dienstverlener kan bijvoorbeeld mensen helpen die schulden hebben, die slachtoffer zijn geworden van geweld of mensen helpen die werkloos zijn geraakt. De sociaal juridische dienstverlener kent de regels en wetten en heeft de benodigde sociale vaardigheden om hulpvragende mensen te begeleiden door de wirwar van wetten en regels.

De samenleving wordt nog steeds complexer. Tegelijkertijd verwacht de overheid van de burger meer zelfredzaamheid en meer kennis van allerlei regelingen en voorzieningen. Ondertussen groeit de groep van kwetsbare mensen die van die regelingen en voorzieningen afhankelijk zijn. Zij zijn vaak aangewezen op een minimaal inkomen en zijn daarvoor bovendien afhankelijk van verschillende bronnen, met ieder hun eigen regels en voorwaarden. Sociaal raadslieden helpen deze burgers op een laagdrempelige manier met informatie, ondersteuning en gerichte adviezen. Hun werk is een onderdeel van het brede sociale werk, maar vraagt ook om specialistische sociaal juridische kennis en vaardigheden.

Inschrijven in dit register? Volg deze vier stappen:

Stap 1: Check de criteriaNaar stap »

Kijk of u voldoet aan de criteria om te kunnen registreren.
U vindt de criteria in het registratiereglement.

Stap 2: Documenten verzamelenNaar stap »

Verzamel de documenten die u moet tonen voor de registratie.
 

Stap 3: Account aanmakenNaar stap »

Ga naar Mijn Registerplein, klik op "Inloggen professionals" en maak een account aan.

Stap 4: Documenten aanleverenNaar stap »

Volg online de stappen en upload de documenten in uw dossier. Lever uw aanvraag compleet aan.

Criteria
checken
Documenten
verzamelen
Account
aanmaken
Documenten
anleveren

Waar moet je aan voldoen om in het register te komen en te blijven?
Lees het registratiereglement.

Voor je registratie moet je een aantal formulieren invullen. Deze vind je hier.

c Alles uitvouwen C Alles invouwen

Registratie & Registerplein

Registerplein beheert verschillende registers en de toelatingscriteria verschillen per register. U vindt de toelatings- en herregistratiecriteria in het registratiereglement van de afzonderlijke registers. Op deze pagina vindt u een overzicht van de registers die Registerplein beheert. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
3
45

Registerplein beheert op dit moment dertien verschillende registers. Een overzicht van de registers vindt u op deze pagina

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
13

Ja, dat kan. U moet dan wel voldoen aan alle aanmeldingscriteria. Ook moet u betalen voor alle, afzonderlijke registraties.

Heeft dit antwoord u geholpen?
6
3

Als u inlogt in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein dan ziet u onder het kopje ‘Statusoverzicht’ welke registratie u op dit moment heeft. Hier vindt u ook een overzicht van alle registratietypen uit het verleden. Wanneer u in meerdere registers staat ingeschreven dient u eerst een keuze te maken voor één van de registers waarin u staat ingeschreven. Daarna is het mogelijk om op ‘Statusoverzicht’ te klikken. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
6

Dat is afhankelijk van de datum waarop uw registratie is ingegaan. Log in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein. U vindt de data van uw registratieperiode onder het kopje ‘Statusoverzicht’. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
5

De meeste registers van Registerplein kennen geen wettelijke verplichting. Toch kan het zo zijn dat uw werkgever graag ziet dat u geregistreerd staat in een van de registers van Registerplein. Ook kan een gemeente registratie verplichten bij aanbestedingen. 

Voor sommige professionals geldt wel een verplichting:

Heeft dit antwoord u geholpen?
6
5

SKJ en Registerplein zijn twee verschillende registratieorganisaties. Registerplein beheert veertien registers in het sociaal domein. SKJ beheert verschillende wettelijk verplichte registers voor professionals in de jeugdzorg en jeugd- en gezinsprofessionals, maar niet iedereen die in de jeugdzorg werkt, moet zich registreren bij SKJ. Dat heeft te maken met de werktoedeling. Op de website van SKJ vindt u hier meer informatie over. Een jeugdzorgwerker die niet geregistreerd kan worden bij SKJ kan dat wel bij Registerplein.

Doe de Registercheck om uit te vinden welk register het beste bij u past. De Registercheck is een initiatief van Registerplein en SKJ en doorloopt registers van beide organisaties.

Heeft dit antwoord u geholpen?
5
6

Met onze nieuwsbrieven informeren we de geregistreerde professionals over veranderingen in de criteria van een reglement. Staat u niet geregistreerd, maar wilt u wel op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar communicatie@registerplein.nl en geef aan welke van de nieuwsbrieven u van Registerplein wil ontvangen.

Heeft dit antwoord u geholpen?
2
2

Dan kan op verschillende manieren:

  • Als u een registratie hebt bij Registerplein dan bent u zichtbaar in het Openbaar register van geregistreerden.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw kwaliteitscertificaat downloaden waarop uw registratie staat vermeld. Op dit certificaat staat een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat.
  • Als u een registratie heeft bij Registerplein kunt u dat duidelijk maken via LinkedIn of met uw digitale handtekening. In dit artikel leest u hoe u dat doet.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw registratie tonen via de digitale Registerpas. Log hiervoor in bij uw dossier via ‘Mijn Registerplein’ en ga naar inzage > Registerpas. Op de registerpas staat de datum waarop u de registerpas heeft opgevraagd, en een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat. 
Heeft dit antwoord u geholpen?
4
2

Ja, dat kan. Uw werkgever kan een Werkgeversaccount aanvragen. Daar dient u als werknemer wel zelf toestemming voor te geven. Op deze pagina vindt u informatie over het werkgeversaccount en onderstaande video toont hoe u uw dossier kan koppelen aan uw werkgever.

In de onderstaande instructievideo ziet u hoe uw werkgever het werkgeversaccount kan aanvragen en beheren. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
4

Nee, u dient hiervoor een internationale diplomawaardering te hebben. Dit kunt u laten doen bij het Nuffic of IDW

Heeft dit antwoord u geholpen?
1
2