Register Gezinshuisouders

In een gezinshuis worden kinderen opgevangen die niet langer thuis kunnen wonen. De ouders van het gezinshuis zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen.

Gezinshuisouders

Gezinshuisouders

-----------

In een gezinshuis worden kinderen opgevangen die niet langer thuis kunnen wonen. De ouders van het gezinshuis zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen.

Gezinshuisouders

Een gezinshuisouder vangt kinderen of jongeren tot 21 jaar op, die door omstandigheden niet langer thuis kunnen wonen. Na enige tijd gaan de kinderen of jongeren indien mogelijk terug naar hun eigen gezin, worden ze geplaatst in een pleeggezin of gaan ze zelfstandig wonen.

Gemiddeld worden er drie of vier kinderen opgevangen in een gezin. De kinderen hebben vaak problemen of er is sprake van mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Ze kunnen normaal begaafd zijn, maar ook een verstandelijke of lichamelijke beperking hebben. Bij het opvangen van deze kinderen kan de gezinshuisouder voor advies of hulp terecht bij een (ortho)pedagoog. Voor elk kind is een behandelplan opgesteld. De gezinshuisouder speelt een begeleidende en opvoedende rol, zonder hierbij de positie van ouder in te nemen. Het is de bedoeling dat de jongeren loyaal aan hun (eigen) ouders kunnen blijven.

Het werk van een gezinshuisouder bestaat uit het observeren en stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen of jongeren, door het aanleren van sociale en praktische vaardigheden. Dit gebeurt op basis van het behandelplan, dat op systematische wijze wordt uitgevoerd. Zo houden gezinshuisouders bij hoe de ontwikkeling van kind en behandelplan verloopt en voeren zij hierover overleg met betrokken hulpverleners.

Een gezinshuisouder moet stabiel in het leven staan en kunnen reflecteren op het eigen handelen.

Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Inschrijven in dit register? Volg deze vier stappen:

Kijk of u voldoet aan de criteria om te kunnen registreren. U vindt de criteria in het registratiereglement.

Stap 1

Check de criteria

Verzamel de documenten die u moet tonen voor de registratie

Stap 2

Documenten verzamelen

Volg online de stappen en upload de documenten in uw dossier. Lever uw aanvraag compleet aan.

Stap 4

Documenten aanleveren
c Alles uitvouwen C Alles invouwen

Registratie & Registerplein

Registerplein beheert verschillende registers en de toelatingscriteria verschillen per register. U vindt de toelatings- en herregistratiecriteria in het registratiereglement van de afzonderlijke registers. Op deze pagina vindt u een overzicht van de registers die Registerplein beheert. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
2

Registerplein beheert op dit moment dertien verschillende registers. Een overzicht van de registers vindt u op deze pagina

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Ja, dat kan. U moet dan wel voldoen aan alle aanmeldingscriteria. Ook moet u betalen voor alle, afzonderlijke registraties.

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Als u inlogt in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein dan ziet u onder het kopje ‘Statusoverzicht’ welke registratie u op dit moment heeft. Hier vindt u ook een overzicht van alle registratietypen uit het verleden. Wanneer u in meerdere registers staat ingeschreven dient u eerst een keuze te maken voor één van de registers waarin u staat ingeschreven. Daarna is het mogelijk om op ‘Statusoverzicht’ te klikken. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Dat is afhankelijk van de datum waarop uw registratie is ingegaan. Log in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein. U vindt de data van uw registratieperiode onder het kopje ‘Statusoverzicht’. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

De meeste registers van Registerplein kennen geen wettelijke verplichting. Toch kan het zo zijn dat uw werkgever graag ziet dat u geregistreerd staat in een van de registers van Registerplein. Ook kan een gemeente registratie verplichten bij aanbestedingen. 

Voor sommige professionals geldt wel een verplichting:

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

SKJ en Registerplein zijn twee verschillende registratieorganisaties. Registerplein beheert elf registers in het sociaal domein. SKJ beheert verschillende wettelijk verplichte registers voor professionals in de jeugdzorg en jeugd- en gezinsprofessionals, maar niet iedereen die in de jeugdzorg werkt, moet zich registreren bij SKJ. Dat heeft te maken met de werktoedeling. Op de website van SKJ vindt u hier meer informatie over. Een jeugdzorgwerker die niet geregistreerd kan worden bij SKJ kan dat wel bij Registerplein.

Heeft dit antwoord u geholpen?
2
0

Met onze nieuwsbrieven informeren we de geregistreerde professionals over veranderingen in de criteria van een reglement. Staat u niet geregistreerd, maar wilt u wel op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar communicatie@registerplein.nl en geef aan welke van de nieuwsbrieven u van Registerplein wil ontvangen.

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Dan kan op verschillende manieren:

  • Als u een registratie hebt bij Registerplein dan bent u zichtbaar in het Openbaar register van geregistreerden.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw kwaliteitscertificaat downloaden waarop uw registratie staat vermeld. Op dit certificaat staat een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat.
  • Als u een registratie heeft bij Registerplein kunt u dat duidelijk maken via LinkedIn of met uw digitale handtekening. In dit artikel leest u hoe u dat doet.
  • Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw registratie tonen via de digitale Registerpas. Log hiervoor in bij uw dossier via ‘Mijn Registerplein’ en ga naar inzage > Registerpas. Op de registerpas staat de datum waarop u de registerpas heeft opgevraagd, en een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat. 
Heeft dit antwoord u geholpen?
2
0

Ja, dat kan. Uw werkgever kan een Werkgeversaccount aanvragen. Daar dient u als werknemer wel zelf toestemming voor te geven. Op deze pagina vindt u informatie over het werkgeversaccount en onderstaande video toont hoe u uw dossier kan koppelen aan uw werkgever.

In de onderstaande instructievideo ziet u hoe uw werkgever het werkgeversaccount kan aanvragen en beheren. 

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
0

Nee, u dient hiervoor een internationale diplomawaardering te hebben. Dit kunt u laten doen bij het Nuffic of IDW

Heeft dit antwoord u geholpen?
0
2
  • Registerplein
  • Koningin Wilhelminalaan 3
  • 3527 LA, Utrecht
  • (u vindt ons op de 5e etage)
  • Contact Opnemen
  • U kunt contact met ons opnemen door te klikken op onderstaande button
  • Klik hier

Route: Registerplein stimuleert het gebruik van het openbaar vervoer, ons kantoor ligt dichtbij Utrecht Centraal.

Parkeren: Parkeren kan voor en achter ons pand op de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen.
Meld u bij één van de slagbomen en wij doen voor u open.