Register Gezinshuisouders
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Register Gezinshuisouders
In een gezinshuis worden kinderen opgevangen die niet langer thuis kunnen wonen. De ouders van het gezinshuis zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen.
Gezinshuisouders
Een gezinshuisouder vangt kinderen of jongeren tot 21 jaar op, die door omstandigheden niet langer thuis kunnen wonen. Na enige tijd gaan de kinderen of jongeren indien mogelijk terug naar hun eigen gezin, worden ze geplaatst in een pleeggezin of gaan ze zelfstandig wonen.
Gemiddeld worden er drie of vier kinderen opgevangen in een gezin. De kinderen hebben vaak problemen of er is sprake van mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Ze kunnen normaal begaafd zijn, maar ook een verstandelijke of lichamelijke beperking hebben. Bij het opvangen van deze kinderen kan de gezinshuisouder voor advies of hulp terecht bij een (ortho)pedagoog. Voor elk kind is een behandelplan opgesteld. De gezinshuisouder speelt een begeleidende en opvoedende rol, zonder hierbij de positie van ouder in te nemen. Het is de bedoeling dat de jongeren loyaal aan hun (eigen) ouders kunnen blijven.
Het werk van een gezinshuisouder bestaat uit het observeren en stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen of jongeren, door het aanleren van sociale en praktische vaardigheden. Dit gebeurt op basis van het behandelplan, dat op systematische wijze wordt uitgevoerd. Zo houden gezinshuisouders bij hoe de ontwikkeling van kind en behandelplan verloopt en voeren zij hierover overleg met betrokken hulpverleners.
Een gezinshuisouder moet stabiel in het leven staan en kunnen reflecteren op het eigen handelen.
Inschrijven in dit register? Volg deze vier stappen:
Stap 1: Check de criteriaNaar stap »
Kijk of u voldoet aan de criteria om te kunnen registreren.
U vindt de criteria in het registratiereglement.
Stap 2: Documenten verzamelenNaar stap »
Verzamel de documenten die u moet tonen voor de registratie.
Stap 3: Account aanmakenNaar stap »
Ga naar Mijn Registerplein, klik op "Inloggen professionals" en maak een account aan.
Stap 4: Documenten aanleverenNaar stap »
Volg online de stappen en upload de documenten in uw dossier. Lever uw aanvraag compleet aan.
Criteria
checken
Documenten
verzamelen
Account
aanmaken
Documenten
aanleveren
Waar moet je aan voldoen om in het register te komen en te blijven?
Lees het registratiereglement.
Voor je registratie moet je een aantal formulieren invullen. Deze vind je hier.
Registratie & Registerplein
Registerplein beheert verschillende registers en de toelatingscriteria verschillen per register. U vindt de toelatings- en herregistratiecriteria in het registratiereglement van de afzonderlijke registers. Op deze pagina vindt u een overzicht van de registers die Registerplein beheert.
Registerplein beheert op dit moment dertien verschillende registers. Een overzicht van de registers vindt u op deze pagina.
Ja, dat kan. U moet dan wel voldoen aan alle aanmeldingscriteria. Ook moet u betalen voor alle, afzonderlijke registraties.
Als u inlogt in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein dan ziet u onder het kopje ‘Statusoverzicht’ welke registratie u op dit moment heeft. Hier vindt u ook een overzicht van alle registratietypen uit het verleden. Wanneer u in meerdere registers staat ingeschreven dient u eerst een keuze te maken voor één van de registers waarin u staat ingeschreven. Daarna is het mogelijk om op ‘Statusoverzicht’ te klikken.
Dat is afhankelijk van de datum waarop uw registratie is ingegaan. Log in uw persoonlijke dossier op Mijn Registerplein. U vindt de data van uw registratieperiode onder het kopje ‘Statusoverzicht’.
De meeste registers van Registerplein kennen geen wettelijke verplichting. Toch kan het zo zijn dat uw werkgever graag ziet dat u geregistreerd staat in een van de registers van Registerplein. Ook kan een gemeente registratie verplichten bij aanbestedingen.
Voor sommige professionals geldt wel een verplichting:
- Cliëntenvertrouwenspersonen Wet zorg en dwang zijn verplicht zich te registeren in het register Cliëntenvertrouwenspersonen-Wzd.
- Voor ggz-agogen is een registratie in het register GGZ-Agogen verplicht als ze declarabele uren willen schrijven.
- Psychodiagnostisch Werkenden met een Aantekening Psychodiagnostiek zijn verplicht zich te registeren in het register Psychodiagnostisch Werkenden. Dit hebben zij ook nodig om declarabele uren te kunnen schrijven.
- Mantelzorgmakelaars die werken als zzp’er zijn verplicht zich te registeren in het register Mantelzorgmakelaars.
SKJ en Registerplein zijn twee verschillende registratieorganisaties. Registerplein beheert veertien registers in het sociaal domein. SKJ beheert verschillende wettelijk verplichte registers voor professionals in de jeugdzorg en jeugd- en gezinsprofessionals, maar niet iedereen die in de jeugdzorg werkt, moet zich registreren bij SKJ. Dat heeft te maken met de werktoedeling. Op de website van SKJ vindt u hier meer informatie over. Een jeugdzorgwerker die niet geregistreerd kan worden bij SKJ kan dat wel bij Registerplein.
Doe de Registercheck om uit te vinden welk register het beste bij u past. De Registercheck is een initiatief van Registerplein en SKJ en doorloopt registers van beide organisaties.
Met onze nieuwsbrieven informeren we de geregistreerde professionals over veranderingen in de criteria van een reglement. Staat u niet geregistreerd, maar wilt u wel op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar communicatie@registerplein.nl en geef aan welke van de nieuwsbrieven u van Registerplein wil ontvangen.
Dan kan op verschillende manieren:
- Als u een registratie hebt bij Registerplein dan bent u zichtbaar in het Openbaar register van geregistreerden.
- Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw kwaliteitscertificaat downloaden waarop uw registratie staat vermeld. Op dit certificaat staat een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat.
- Als u een registratie heeft bij Registerplein kunt u dat duidelijk maken via LinkedIn of met uw digitale handtekening. In dit artikel leest u hoe u dat doet.
- Als u een registratie hebt bij Registerplein kunt u uw registratie tonen via de digitale Registerpas. Log hiervoor in bij uw dossier via ‘Mijn Registerplein’ en ga naar inzage > Registerpas. Op de registerpas staat de datum waarop u de registerpas heeft opgevraagd, en een QR-code die leidt naar het openbaar register. Zo kunt u tonen dat u op dat moment geregistreerd staat.
Ja, dat kan. Uw werkgever kan een Werkgeversaccount aanvragen. Daar dient u als werknemer wel zelf toestemming voor te geven. Op deze pagina vindt u informatie over het werkgeversaccount en onderstaande video toont hoe u uw dossier kan koppelen aan uw werkgever.
In de onderstaande instructievideo ziet u hoe uw werkgever het werkgeversaccount kan aanvragen en beheren.