Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp geven informatie en ondersteuning aan cliënten en hun omgeving over de jeugdhulpverlening.
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.
Registratie legt jouw kwaliteit vast.
Registratie stimuleert je om bij te blijven in je vak.
Registratie zorgt voor professionalisering van je vak.

Vertrouwenspersonen in de jeugdhulp

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp geven informatie en ondersteuning aan cliënten en hun omgeving over de jeugdhulpverlening.

Vertrouwenspersonen in de Jeugdhulp

De kerntaken van vertrouwenspersonen in de jeugdhulp zijn: 

  • Informatie en advies. Wij geven antwoord op vragen van cliënten, geven advies en leggen uit hoe de jeugdhulpverlening werkt.  
  • Ondersteuning. Wij ondersteunen cliënten bij het verwoorden, indienen en afhandelen van klachten over de jeugdhulp. Wij bewaken de procedurele afhandeling van klachten en begeleiden het (vervolg)traject naar de klachten- en/of bezwaarcommissie.  
  • (Groeps)bezoeken. Wij bezoeken alle jeugdigen in de (semi)-residentiële jeugdhulp volgens een vaste frequentie en door een vaste vertrouwenspersoon.
    Daarnaast kunnen jeugdigen zelf contact opnemen met de vertrouwenspersoon buiten de (groeps-)bezoeken om. 
  • Voorlichting. Wij geven informatie over rechten en rechtspositie in de jeugdhulp aan jongeren, ouders en verzorgers. En waar nodig aan professionals. Dit doen we tijdens groepsbezoeken en voorlichtingsbijeenkomsten. Wij richten ons op alle cliënten en professionals in de jeugdhulp.  
  • Signalering. Wij signaleren verbeterpunten en rapporteren daarover eerst aan de betrokken instantie. Hiermee dragen we bij aan kwaliteitsverbetering van de jeugdhulp. De Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld maakt deel uit van de werkwijze van de vertrouwenspersonen. 
Inschrijven in dit register? Volg deze vier stappen:

Stap 1: Check de criteriaNaar stap »

Kijk of u voldoet aan de criteria om te kunnen registreren.
U vindt de criteria in het registratiereglement.

Stap 2: Documenten verzamelenNaar stap »

Verzamel de documenten die u moet tonen voor de registratie.
 

Stap 3: Account aanmakenNaar stap »

Ga naar Mijn Registerplein, klik op "Inloggen professionals" en maak een account aan.

Stap 4: Documenten aanleverenNaar stap »

Volg online de stappen en upload de documenten in uw dossier. Lever uw aanvraag compleet aan.

Criteria
checken
Documenten
verzamelen
Account
aanmaken
Documenten
anleveren

Waar moet je aan voldoen om in het register te komen en te blijven?
Lees het registratiereglement.

Voor je registratie moet je een aantal formulieren invullen. Deze vind je hier.

c Alles uitvouwen C Alles invouwen