Jongerenwerker Michel Weening over registratie

Michel Weening is jongerenwerker in Zwijndrecht. Al snel na de opening van het register Kinderwerkers & Jongerenwerkers koos Michel ervoor om zich te laten registreren: “Ik vind het belangrijk mezelf te ontwikkelen. Een opleiding vormt een goede basis, maar om dit werk goed te kunnen blijven doen moet je up-to-date blijven. Het register helpt me daarbij”.

Michel, hoe ziet jouw werk eruit?

“Ik werk sinds 2009 als jongerenwerker en sinds 2012 hier bij Diverz in Zwijndrecht. De afgelopen twee jaar ben ik financieel jongerenwerker. Dat werk heeft twee kanten. Ik coach jongeren die schulden hebben en daarnaast doe ik vooral aan preventie.”

Hoe ziet die preventie eruit?

“Ik ga naar scholen en andere plekken waar jongeren komen en daar vertel ik over alles wat met geld te maken heeft. Jongeren hebben daar veel vragen over. Wat moet ik allemaal regelen zodra ik achttien word? Hoe vraag ik studiefinanciering aan? Wat kost het om uit huis te gaan? Daarnaast maak ik een vlogserie, Mind Your Money, Waarin verschillende onderwerpen worden behandeld die te maken hebben met het thema schulden, geld en inkomen. Daarnaast ga ik ook geregeld in gesprek met een netwerkpartner zoals Stichting Leergeld of de schuldhulpverlening. In de video’s beantwoorden we samen vragen van jongeren. De reacties zijn wel heel leuk. Ik krijg soms weken of maanden later appjes van jongeren die vragen hoe ze in contact kunnen komen met één van mijn gasten.”

Welke rol heb jij binnen Diverz?

“Ik ben de enige financieel jongerenwerker, dus ik ben niet gebonden aan een bepaalde wijk. Sinds 2018 werken we vanuit een gestructureerde zelforganisatie. Simpel gezegd: er is niet meer een manager die vertelt wat ik moet doen, maar ik geef daar zelf vorm aan. Daarnaast denk ik binnen Diverz na over kwaliteit en hoe je dat goed meetbaar en zichtbaar kan maken.”

Waarom besloot je snel na de opening van het register Kinderwerkers / Jongerenwerkers om je te laten registreren?

“Ik vind het belangrijk om mezelf te ontwikkelen. Kijk, je volgt een opleiding en daarna ga je aan het werk. Dat is een mooie basis, maar voor mij begint het dan pas, want eenmaal aan het werk verandert er van alles: de omstandigheden, de maatschappij en ook wat er van ons als jongerenwerkers wordt verwacht. Zo ben ik in coronatijd de opleiding jongerencoach gaan volgen. Omdat ik dat wilde leren, maar ook omdat ik zag dat die behoefte er was. Het register helpt ons ook om duidelijk te hebben wat het jongerenwerk inhoudt. Zowel voor mij persoonlijk als voor de gehele organisatie.” 

Hoe helpt het register jouw werkgever dan?

“We werken met het LEO, het Leer- en Ontwikkelplan, die zijn uitgesplitst naar verschillende thema’s. Daarmee kijken we wat iedereen binnen de organisatie nodig heeft qua scholing en intervisie. Die kunnen de professionals dan weer opvoeren in hun dossiers. Zo is er een LEO gericht op het herkennen en ondersteunen van jonge mantelzorgers, maar een andere gaat bijvoorbeeld over duurzaamheid en het effect dat dat heeft op de mensen waar wij voor werken. Als deze LEO’s worden samengebracht in een jaarplan.”

Het register helpt ons ook om duidelijk te hebben wat het jongerenwerk inhoudt. Zowel voor mij persoonlijk als voor de gehele organisatie.” 

Michel Weening, geregistreerd jongerenwerker

Hoe uit dat denken over kwaliteit zich in de praktijk?

“Eerst waren we vooral bezig met het organiseren van zoveel mogelijk evenementen waar dan zoveel mogelijk jongeren moesten komen. Zat dat vol, dan was het succesvol. We denken nu veel beter na over welke groepen we willen we bereiken en kijken welke activiteiten daarbij horen. Soms heb je liever tien man binnen met wie je hele goede gesprekken kan voeren dan dat je afvinkt dat je dertig man alleen maar binnen hebt gehad.”

Nog even over het register Kinderwerkers / Jongerenwerkers. Het unieke aan dit register is dat je als geregistreerde de competentiematrix invult en uitkiest aan welke competenties je wil werken. Wat rolde er uit jouw competentiematrix?

“De competentiematrix kent drie categorieën: streetwise, booksmart en systeemsensitief. Wat er bij mij uit kwam was wel een mengeling van die kwaliteiten. Omdat ik me als veel heb verdiept in methodisch werken is het onderdeel ‘booksmart’ bij mij best goed ontwikkeld. En wat ‘streetsmart’ betreft: ik was zo’n jongere die werd weggestuurd en af en toe beboet werd door de politie. Zo ben ik in contact gekomen met het jongerenwerk. Ik ben daar stage gaan lopen en later nam ik de baan over van degene bij wie ik stage liep. Mijn gewenste ontwikkeling zit dus vooral in het onderdeel ‘systeemsensitief’. Ik merk ook dat dat steeds belangrijker wordt in mijn werk.”

Wat is ‘systeemsensitief’?

“Systeemsensitief gaat vooral over het goed in kaart brengen van je netwerkpartners. Het gaat ook over het maken van afwegingen. Wanneer hou je een casus zelf en wanneer verwijs je door? De vraag is: hoe waarborg je de beste ondersteuning van de jongere? Dat is het constante afwegen van expertise en welke persoon het grootste verschil kan maken voor de jongere. Zeker in het financieel jongerenwerk heb ik hier veel mee te maken.”

Hoe werken jullie samen met de gemeente Zwijndrecht?

“Het contact is goed. We bezoeken af en toe gezamenlijk congressen. De gestelde doelen worden gelukkig door alle politieke partijen in de gemeenteraad gedragen. Dat is positief, want dan kan je sneller iets bereiken. Een van de doelstellingen van de gemeente is dat armoede onder kinderen in Zwijndrecht met 50% verminderen. Naar ons toe is de formulering dan: ‘Diverz zet zich in tegen armoede’, maar we mogen vanuit onze expertise bepalen hoe we dat invullen. Uiteindelijk moeten we ons beleid natuurlijk wel verantwoorden bij de gemeente.”

Meer weten over het register Kinderwerkers & Jongerenwerkers?

Op deze pagina op de website van Registerplein vind je informatie over het reglement, de tarieven en lees je hoe je je kunt aanmelden voor de registratie.

Dit interview is onderdeel van de serie Mijn Register waarin bij Registerplein geregistreerde professionals vertellen over hun werk en hun registratie.