Home »
Veel gestelde vragen
Op deze pagina geven we u antwoord op veelgestelde vragen.
Klik op één van de categorieën hieronder of vul een trefwoord in op de zoekbalk.
Ik heb een vraag over:
Ervaringsdeskundigen
Wanneer we uw dossier terugsturen dan betekent het dat het incompleet is. Bij elk teruggestuurd dossier geven we aan welke stukken er nog ontbreken. De reden hiervoor vindt u in uw Berichten-inbox in PE-online.
We willen graag de originele VOG zien om zo de kans op fraude met de VOG te verkleinen. Wanneer uw werkgever in het bezit is van uw VOG volstaat het om het formulier Verklaring VOG Werkgever in te vullen en te uploaden in uw dossier. Let op: u moet altijd een digitale afdruk van uw VOG in uw dossier uploaden.
Waar het kan willen we een VOG zien. Mensen die deze VOG niet kunnen aantonen dienen het formulier ‘Verklaring Werkgever Stageplaats of Praktijkplek’ in te vullen. Dat is te vinden op deze pagina.
In 2019 bereikte Registerplein het bericht dat er gefraudeerd wordt met diploma’s. Met name de sectoren techniek en zorg werden genoemd. Dit heeft Registerplein doen besluiten om de echtheid van diploma’s strenger te gaan controleren. Daarom dient u, naast de scan van uw diploma, ook een gewaarmerkt uittreksel uit ‘Mijn diploma’s’ (DUO) aan te tonen.
Hoe en waar kunt u dit uittreksel opvragen?
Van veel diploma’s is bij ‘Mijn diploma’s’ een uittreksel van de diplomagegevens beschikbaar. Deze kunt u digitaal opvragen en downloaden. U krijgt dan een gewaarmerkt uittreksel dat digitaal is ondertekend door DUO. Klik hier om dit uittreksel te downloaden.
Geldt dit voor alle diploma’s?
Indien uw diploma is behaald na 1996 (HBO) of na 2007 (MBO) dient u ook een uittreksel uit het diplomaregister toe te voegen. Is uw diploma niet opgenomen bij DUO, dan volstaat alleen de scan van uw diploma. MBO-diploma’s vanaf 2007 zijn gratis op te vragen. HBO-diploma’s vanaf 1996 zijn gratis op te vragen.
Digitaal uittreksel
Een digitaal uittreksel van DUO is voorzien van een digitale handtekening. Registerplein ontvangt het door DUO afgegeven pdf. Bij het bewerken van een Pdf (bijv. door het om te zetten naar Word) verdwijnt deze handtekening. Deze wordt dan niet meer door Registerplein geaccepteerd.
Wanneer moet u dit uittreksel aantonen?
Bij het indienen van uw dossier uploadt u uw diploma + het digitale uittreksel van DUO. Dit geldt voor MBO-diploma’s die zijn afgegeven zijn na 1 januari 2007 en HBO-diploma’s die zijn afgegeven na 1 januari 1996. Wanneer u een diploma van voor genoemde data heeft dan hoeft u geen DUO-uittreksel toe te voegen. Het mag wel, maar de kosten voor een dergelijke aanvraag zijn substantieel.
Het niet meer kunnen inloggen kan verschillende redenen hebben:
- U heeft een account aangemaakt, maar daarna geen dossier ingediend. Dit account wordt automatisch verwijderd na vier weken.
- Uw account staat op inactief. Redenen hiervoor kunnen zijn: het niet tijdig betalen van de factuur of het niet tijdig indienen van uw herregistratie.
- U gebruikt uw e-mailadres bij gebruikersnaam om in te loggen. Bij Registerplein logt u in met uw registratienummer en niet met uw mailadres.
- U heeft de gegevens van uw inlog gekopieerd vanaf de e-mail die u heeft ontvangen bij de start van uw registratie. Het is dan mogelijk dat u niet alleen de inloggegevens heeft gekopieerd, maar ook de spatie voor of na deze gegevens. PE-online ziet dit als een leesteken.
- Er staat BIG- in het veld van waar u uw gebruikersnaam noteert. Haal deze gegevens eerst weg voordat u uw gebruikersnaam (registratienummer) invoert.
Verschillende opleidingen geven dit certificaat af. In het bestand ‘Bijlage Toegestane Opleidingen Ervaringsdeskundige’ (te vinden op deze pagina) ziet u welke opleidingen dat zijn. Ben als ervaringsdeskundige in het bezit van dit certificaat dan hoef je voor registratie in het register Ervaringsdeskundigen geen werkervaring aan te tonen.
Het register Ervaringsdeskundigen kent geen wettelijke verplichting. Toch kan het zo zijn dat uw werkgever graag ziet dat u geregistreerd staat in een van de registers van Registerplein. Ook kan een gemeente registratie verplichten bij aanbestedingen.
Ja, dat kan. Uw werkgever kan een Werkgeversaccount aanvragen. Daar dient u als werknemer wel zelf toestemming voor te geven. Op deze pagina vindt u informatie over het werkgeversaccount en onderstaande video toont hoe u uw dossier kan koppelen aan uw werkgever.
Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?
Neem dan contact met ons op.